Opis i historia linii 191 Goleszów - Wisła Głębce
Linia łącząca Goleszów i hutę w Ustroniu powstała w roku 1888 i należała do Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich. Kolejne odcinki wybudowano już po I wojnie światowej w odrodzonej II Rzeczypospolitej - 15 marca 1928 roku otwarto odcinek Ustroń - Polana (długości 6,76 km), 10 lipca 1929 Polana - Wisła (obecnie Wisła Uzdrowisko, długości 2,74 km) i 11 września 1933 Wisła - Wisła Głębce (długości 5,2 km). Na tym ostatnim firma inżyniera Ksawerego Goryanowicza w latach 1931 - 1933 wybudowała siedmioprzęsłowy betonowy wiadukt kolejowy o długości 122 metrów i maksymalnej wysokości filarów 25 metrów. Linia miała docelowo zostać przedłużona (patrz -> mapka) do Lalików (przez Koniaków), jednak wybuch II wojny światowej uniemożliwił realizację tych planów.
Po II wojnie światowej ze względu na zniszczenie przez wycofujące się wojska niemieckie mostu na Wiśle do 28 maja 1946 ruch na linii prowadzony był tylko do przystanku w Obłaźcu. Linia została w całości zelektryfikowana w roku 1974 (oddając w grudniu 1974 roku pięciotysięczny kilometr linii zelektryfikowanych w Polsce).
Od marca 2021 do listopada 2022 roku przeprowadzono kompleksową rewitalizację linii, w ramach której wybudowano m.in. dwa nowe przystanki osobowe: Ustroń Brzegi i Wisła Jawornik.
Obecnie jest linią jednotorową, pasażersko - towarową o drugorzędnym znaczeniu. Od 1 czerwca 2012 roku obsługę pociągów osobowych na linii przejęły od Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych samorządowe Koleje Śląskie.
Więcej informacji o linii 191 w artykułach Linia do Wisły i Linia do Wisły w okresie powojennym aż do dziś.
Wykazy Ostrzeżeń Stałych dla linii 191
Charakterystyka techniczna linii
Wykaz pociągów towarowych dla linii 190 i 191 (ważny od dnia 27 maja 1990)
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-