Opis i historia linii 190 Bielsko-Biała Główna - Český Těín
Linia ta w czasach Monarchii Austro-Węgierskiej nazywana była Koleją Miast Śląskich i Galicyjskich (należącą do C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda), a prowadziła z Kojetína przez Wałaskie Międzyrzecze, Frydek (obecnie linie 303, 323 i linia 322 w Republice Czeskiej), Cieszyn, Goleszów i Skoczów do Bielska. Następnie linia przebiegała już na terenie Galicji przez Kozy, Kęty, Andrychów, Wadowice, Kleczę Górną do Kalwarii Zebrzydowskiej (obecnie ten fragment to linia 117, o której więcej na stronie Pawła Okrzesika). Uroczyste otwarcie dla ruchu pasażerskiego odbyło się 1 czerwca 1888 roku (zobacz pierwszy rozkład jazdy pociągów na linii), ale pociągi towarowe kursowały już od 15 maja 1888 roku.
Od 1 stycznia 1906 roku znalazła się pod zarządem państwowym, podobnie jak większość linii kolejowych C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda.
Po podziale Śląska Cieszyńskiego w roku 1920 między Czechosłowację i Polskę linia straciła na znaczeniu, a w jej przebiegu utworzono posterunek graniczny na moście kolejowym na rzece Olzie w Cieszynie.
Po II wojnie światowej na odcinku z Bielska do Cieszyna regularny ruch pociągów pasażerskich i towarowych przywrócono 19 października 1945 roku. Elektryfikację odcinka Skoczów - Goleszów zakończono 23 grudnia 1974, odcinka Bielsko-Biała Główna - Skoczów 29 grudnia 1982 (choć planowe kursy trakcją elektryczną wprowadzono dopiero 1 lutego 1983 roku), a Goleszów - Cieszyn 28 maja 1983. Używany w ruchu osobowym do początku lat 50. XX wieku odcinek Cieszyn - Český Těín (z kolejowym przejściem granicznym) został zelektryfikowany w roku 1994 (ruch międzynarodowy wznowiono w 1995 roku).
Linia ma obecnie przeznaczenie pasażersko - towarowe, należy do kategorii drugorzędnych, jest jednotorowa, zelektryfikowana.
10 stycznia 2009 roku zawieszono kursowanie pociągów relacji Cieszyn - Bielsko-Biała Główna - Cieszyn, a 13 grudnia 2009 roku zawieszono połączenia międzynarodowe Cieszyn - Český Těín - Cieszyn. Od grudnia 2013 roku odcinki Bielsko-Biała Główna - Skoczów (ok. 22 km) oraz Goleszów - Cieszyn (ok. 11 km) zostały czasowo wyłączone z eksploatacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
13 grudnia 2015 roku wznowiono kursowanie pociągów transgranicznych do Czeskiego Cieszyna. Przewozy wykonują Koleje Czeskie przy pomocy 6 par pociągów kursujących w takcie dwugodzinnym.
Od sierpnia do listopada 2018 roku na szlaku Goleszów - Cieszyn kursowały pociągi z materiałami nawierzchniowymi do remontu linii 90.
Od listopada 2019 roku do sierpnia 2022 roku prowadzona była kompleksowa rewitalizacja linii na odcinku Cieszyn - Skoczów, a 4 września 2022 roku włączono ten fragment do ruchu. W przebiegu wybudowano nowy przystanek Cieszyn Uniwersytet, jednocześnie likwidując przystanek Cieszyn Mnisztwo o śladowych potokach pasażerskich.
List otwarty z roku 2009 Mateusza Penkali w sprawie likwidacji połączeń relacji Bielsko - Cieszyn.
Oficjalne stanowisko Kolei Czeskich w sprawie prowadzenia przez tego operatora osobowych połączeń kolejowych Český Těín - Cieszyn - Bielsko-Biała.
Więcej informacji o linii 190 w artykule Linia 190 wczoraj i dziś.
Wykazy Ostrzeżeń Stałych dla linii 190


Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego