
Opis linii przemysłowej 303G (Ostrava hl. n., os. n., obvod Hruov - odbočka Rychvald)

W roku 1874 kopalnię połączono bocznicą z leżącą na C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej stacją w Gruszowie, a do przetaczania wagonów na stację początkowo stosowano tu konie. W kolejnych latach przestawiono się na trakcję parową, a od roku 1942 tor umożliwiał również dojazd do pobliskiej kopalni Ida II (Heřmanice). Do dziś zachował się ślad toru załadowczego przebiegającego tuż przy betonowej skarpie, stanowiącej obecnie mur więzienia.
W latach 1988-1990 tor z okolic kopalni Heřmanice (na której 30 czerwca 1993 zatrzymano wydobycie) przedłużono i skomunikowano z odcinkiem dawnej Kolei Koszycko-Bogumińskiej poprzez posterunek odgałęźny Rychvald. Odtąd stanowi on przemysłową niezelektryfikowaną linię kolejową 303G o długości 7,1 km, która ma swój początek w obrębie głównej ostrawskiej stacji, w regionie okręgu nastawczego dawnej stacji Ostrava Hruov, następnie przebiega przez grupę torów zdawczo-odbiorczych Heřmanice w okolicy zabudowań byłej kopalni o tej samej nazwie, a jej koniec to posterunek odgałęźny Rychvald. Trasa jest łącznikiem pomiędzy Ostrawą a odcinkiem dawnej Kolei Koszycko-Bogumińskiej - umożliwia więc dostęp do szlaków górniczych z rejonu stacji Ostrava hl.n. bez konieczności jazdy przez Bogumin. W ciągu trasy znajdują się zjazdy na bocznice złomowisk oraz bocznicę zwałowiska „Korunka”.
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-