
Opis i historia linii 90 Zebrzydowice - Cieszyn
Budowa linii spowodowana była podziałem Śląska Cieszyńskiego na część polską i czechosłowacką, gdy po stronie czeskiej pozostała główna magistrala kolejowa (Kolej Koszycko-Bogumińska). Plany budowy nowej linii umożliwiającej połączenie Cieszyna z dawną Koleją Północną, a tym samym z Górnym Śląskiem powstały już w roku 1925. Zakładano wtedy budowę kolei biegnącej z Cieszyna przez Pogwizdów, Kaczyce i Kończyce Małe, a następnie z Zebrzydowic przez Moszczenicę i Jastrzębie, co umożliwiałoby połączenie z linią Pawłowice - Mikołów - Katowice. Przez długi czas władze nie posiadały jednak funduszy na budowę i linię tą oddano do użytku ostatecznie w dwóch etapach: 11 listopada 1934 roku uruchomiono odcinek Cieszyn - Zebrzydowice, a 1 grudnia 1935 roku Zebrzydowice - Moszczenica (więcej o budowie w artykule Z „Pamiętnika budowy kolei Cieszyn - Zebrzydowice” Karola Golasowskiego).
Po II wojnie światowej regularny ruch pociągów pasażerskich na odcinku Cieszyn - Kaczyce przywrócono 28 stycznia 1946, a na odcinku z Kaczyc do Zebrzydowic 15 lutego 1947 roku. W okresie PRLu modernizację (związaną z budową Kopalni Węgla Kamiennego „Morcinek” w Kaczycach do której w latach 1984-1985 wybudowano zelektryfikowany tor dojazdowy przebiegający w części swego przebiegu równolegle do linii 90 i rozpoczynający się na stacji w Kaczycach) i elektryfikację odcinka Cieszyn - Zebrzydowice zakończono 7 września 1983, natomiast odcinek z Zebrzydowic do Moszczenicy (wówczas oznaczany już jako linia 170) zelektryfikowano 29 listopada 1985. W kolejnych latach nastąpił regres przewozów, szczególnie po wstrzymaniu wydobycia, a następnie likwidacji KWK „Morcinek” w Kaczycach w 1998 roku (do której zlikwidowano wkrótce również i tor dojazdowy ze stacji w Kaczycach). Na linii do Moszczenicy w roku 1997 zawieszono przewozy pasażerskie, a w 1999 towarowe, aby w roku 2000 zdemontować elektryczną sieć trakcyjną i praktycznie rozebrać ten fragment linii do roku 2004.
W 2018 roku na linii Cieszyn - Zebrzydowice przeprowadzono naprawę główną w ramach której wymieniono tor na bezstykowy, zastosowano betonowe podkłady i wyremontowano 10 przejazdów kolejowo-drogowych. Koszt inwestycji wyniósł 24 mln złotych i pozwolił skrócić czas podróży z Cieszyna do Zebrzydowic o 10 minut.
Od sierpnia do grudnia 2019 roku kosztem prawie 5 mln złotych zmodernizowano infrastruktrę obsługi podróżnych znajdujących się na linii stacji i przystanków. Wybudowano nowe wysokie perony z antypoślizgową nawierzchnią i ścieżkami z wypukłą fakturą dla osób niedowidzących, oświetleniem, wiatami przystankowymi, ławkami i tablicami informacyjnymi, dostępne poprzez pochylnie również dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Linia w chwili obecnej jest jednotorowa o przeznaczeniu pasażersko - towarowym, a kilometraż nadal liczony jest od stacji (byłej) Jastrzębie Zdrój Moszczenica. Od 9 grudnia 2012 roku obsługę pociągów osobowych na linii przejęły od Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych samorządowe Koleje Śląskie.
Wykazy Ostrzeżeń Stałych dla linii 90


Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-