Opis i historia linii 694 (Bronów podg – Bieniowiec podg)
Jest to najmłodsza linia kolejowa po polskiej stronie Śląska Cieszyńskiego oraz jedna najkrótszych (jej długość to przeszło 3 km). Została oddana do użytku w 1971 roku, a rok później zelektryfikowana. Nazwy krańcowych posterunków pochodzą od pobliskich nazw geograficznych: przysiółka Chybia oraz miejscowości położonej pod Czechowicami-Dziedzicami.
Projekt jej budowy był związany z elektryfikacją ciągu Chybie – Wisła Głębce na początku lat 70. XX wieku. Celem było także odciążenie ciągu Czechowice-Dziedzice – Chybie – Żory – Rybnik pod kątem transportu węgla kamiennego z kopalni węgla kamiennego w rejonie Czechowic-Dziedzic, Suszca, Jastrzębia-Zdroju, czy Rybnickiego Okręgu Węglowego (ROW).
Przed jej budową na ciągu Chybie – Skoczów dominowały głównie pasażerskie składy lokalne, a przewozy były oparte na licznych skomunikowaniach w Chybiu, Skoczowie, Pawłowicach, czy Orzeszu (z niewielką liczbą bezpośrednich pociągów łączących Katowice z Wisłą przez Mikołów, Orzesze, Żory). Część pociągów z kierunku Katowic kursowała do 1971 roku przez Chybie ze zmianą kierunku w tamtejszej stacji.
Po jej oddaniu do eksploatacji nadal dominowała obsługa potoków lokalnych, głównie w kierunku Skoczowa, Goleszowa, Cieszyna, Ustronia, Chybia, Pawłowic, Jastrzębia-Zdroju oraz ruch towarowy związany z rozproszoną obsługą licznych zakładów pracy, czy masowo goleszowskiej cementowni. Zjazd na nią był możliwy od stacji towarowej Zabrzeg Czarnolesie przy nowobudowanym posterunku odgałęźnym „Bronów”. Umożliwiają to rozjazdy nr 10 oraz 11 o promieniach 500 m.
Wyjazd od strony Skoczowa na tą łącznicę przy posterunku „Bieniowiec” odbywa się na wprost w kierunku Bronowa. W związku częściowo przebudowano łuk linii nr 157 oraz zabudowano rozjazd w jego rejonie w kierunku zwrotnym, który umożliwia przejazd w kierunku Chybia. Dodatkowo zbudowano przy nim żeberko ochronne.
Od lat 80. zeszłego wieku widoczne jest zwiększanie przede wszystkim weekendowych ilości połączeń z konurbacji górnośląskiej oraz z Krakowa do Wisły (Głębce lub Uzdrowisko) przejeżdżających tą łącznicą. Sytuacja zmieniła się między 1990 a 2000 rokiem, kiedy zaczęło ubywać pociągów lokalnych, natomiast zwiększyła się liczba pociągów łączących Katowice (wraz z okolicznymi miastami) z Wisłą.
Łącznica została zbudowana pod prędkość maksymalną 80 km/h i tyle wynosiła ona do lat 90., jednakże z uwagi na postępujące wyeksploatowanie nawierzchni torowej stopniowo obniżano prędkości drogowe - do 50, później 30, następnie 20 km/h. Realnym było jej zamknięcie związane z wyeksploatowaniem nawierzchni przed 2020 rokiem. Dzięki środkom zewnętrznym (unijnym) linię zrewitalizowano w latach 2020-2022 i przywrócono na niej prędkość maksymalną 80 km/h. Do 2025 roku z uwagi na nieprawidłowości z certyfikacją do prędkości 120 km/h nie została podniesiona jej prędkość drogowa.
W ramach modernizacji linii kolejowej nr 93 łącznica zostanie skrócona – jej nowym punktem dołączenia do modernizowanej magistrali kolejowej będzie rejon ulicy Jagodowej w Chybiu rozjazdem umożliwiającym prędkość w kierunku zwrotnym 100 km/h. Zmodernizowaną parę lat wcześniej nawierzchnię torową wraz z siecią trakcyjną przeznaczono do rozbiórki (prawdopodobnie częściowo zostaną użyte do innych inwestycji). Prace rozpoczną się 14 grudnia 2025 roku i potrwają przed 2026 rok.
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego








