Opis i historia linii 320 (odcinek Bohumín - Mosty u Jablunkova)
Kolej Koszycko-Bogumińska (Kaschau-Oderberger Bahn - KOB, Koicko-bohumínská dráha - KBD) budowana była etapami w latach 1867-1872. 1 lutego 1869 roku uruchomiono odcinek Bogumin - Cieszyn przez Rychwałd, Orłową, Dąbrowę, Karwinę i Darków, a 8 stycznia 1871 roku odcinek Cieszyn - Mosty (i dalej aż do Żyliny). Na tym ostatnim wybudowano także pod przełęczą Jabłonkowską tunel o długości ponad 600 metrów.
Ze względu na niewystarczającą dla potrzeb ruchu przepustowość linii 4 grudnia 1898 roku oddano do użytku drugi tor na odcinku Żylina - Jabłonków (do roku 1917 istniał jednak tylko jeden tunel pod przełęczą Jabłonkowską), po roku 1913 oddano drugi tor na odcinku Jabłonków - Cieszyn, 2 października 1914 roku na odcinku Cieszyn - Karwina, a pozostały fragment do Bogumina otwarto 30 września 1915 roku. Po I wojnie światowej i rozpadzie Austro-Węgier linia pozostała jednym z najważniejszych połączeń czeskiej sieci kolejowej ze Słowacją i między innymi z tego względu o tereny, gdzie przebiegała wyniknął polsko-czeski konflikt zbrojny. Ostatecznie arbitralna decyzja podjęta w roku 1920 na konferencji przedstawicieli państw Ententy w Spa przyznała tereny za Olzą, a także linię kolejową stronie czeskiej.
Nacjonalizacja kolei miała miejsce w roku 1921, a w latach 60. nastąpiła jej przebudowa związana z rozwojem górnictwa węgla kamiennego w Zagłębiu Ostrawsko-Karwińskim. Wybudowano linię o nowym przebiegu, a starą przekwalifikowano wyłącznie do ruchu towarowego (ma ona swój początek na stacji Louky nad Olí). Zlikwidowano wówczas przystanki: Stonava, Rychvald místo i Rychvald zámek (wyłączone z eksploatacji 28 maja 1967 roku), stacje Karviná, Doubrava i Orlová wyłączono z ruchu osobowego przekwalifikowując na towarowe i wkrótce wyburzono większość zabudowań służących obsłudze pasażerów znajdujących się na tych stacjach (fragment ten stanowi obecnie linię przemysłową oznakowaną jako 303C na odcinku Louky nad Olší - Bohumín), a oddano do użytku stację Karviná hlavní nádraí i przystanek Karviná-Darkov oraz zmodernizowano pozostałe obiekty na linii. Wykonano również prace elektryfikacyjne (prąd stały 3000 V), które umożliwiły eksploatację trakcji elektrycznej już w roku 1964.
W roku 2007 rozpoczęto modernizację odcinka z Bystrzycy do granicy czesko-słowackiej w Mostach wraz z przebudową tunelu pod przełęczą Jabłonkowską, w roku 2009 rozpoczęto modernizację odcinka z Bystrzycy do Czeskiego Cieszyna, a prace te zakończono w roku 2013. Kolejny odcinek z Czeskiego Cieszyna do Dziećmorowic rozpoczęto modernizować w roku 2017, a planowane zakończenie robót ma nastąpić w kwietniu 2020 roku. Podczas tych prac nie tylko dąży się do zwiększenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości na linii do 120 km/h dla pociągów towarowych i 160 km/h dla pasażerskich, ale także kompleksowo modernizuje infrastrukturę obsługi podróżnych i sterowania ruchem.
Opisywany odcinek jest elementem III korytarza tranzytowego kolei czeskich. Jest linią dwutorową, w całości zelektryfikowaną.
Część stacji i przystanków na linii posiada dwujęzyczne nazwy, gdyż ponad 10% mieszkańców gmin gdzie się one znajdują to przedstawiciele mniejszości polskiej.
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego