Opis i historia linii 157 Pawłowice Śląskie - Skoczów
odcinek Strumień - Skoczów

Celem budowy odcinka (długości 13,1 km, z nową stacją w Pierśćcu) Skoczów - Chybie było skrócenie drogi z Katowic do Cieszyna, a także dalsze połączenie do miasta Wisły (pomysłodawcą był ówczesny Śląski Urząd Wojewódzki i była to pierwsza budowa linii kolejowej finansowana ze Skarbu Śląskiego). 8 lipca 1925 roku Sejm Śląski przyznał kredyt na realizację projektu, a roboty rozpoczęły się uroczyście 21 października tego roku (w rozpoczęciu prac uczestniczył m.in. wojewoda śląski Mieczysław Bilski, który wbił pierwszą łopatę na placu budowy). Linia została oddana do użytku osobowego i towarowego 14 maja 1927 roku.
Artykuł Henryk Honheiser - 90-lecie budowy linii kolejowej Chybie - Skoczów i nie tylko autorstwa Joanny Korwin
Po zniszczeniach II wojny światowej odcinek z Pawłowic do Chybia uruchomiono 15 lutego 1947 roku. W okresie powojennym wybudowano na niej nowe punkty obsługi podróżnych: roku 1959 oddano przystanek osobowy w Zaborzu, w roku 1974 przystanek osobowy Zabłocie Czuchów, a w roku 1977 przystanek Chybie Mnich. Elektryfikacja linii przebiegała w dwóch etapach: 27 grudnia 1973 zakończono elektryfikację odcinka Pawłowice Śląskie - Chybie, a 23 grudnia 1974 uruchomiono elektryczną sieć trakcyjną na odcinku Chybie - Skoczów. Jednocześnie w latach 70. budowano drugi tor z Żor do Chybia (włączony do eksploatacji w roku 1980).
W kolejnych latach linia podlegała systematycznej degradacji technicznej co doprowadziło m.in. do obniżenia prędkości do 30 km/h dla wszystkich rodzajów pociągów na odcinku Strumień - Skoczów od 10 czerwca 2001 roku. 31 marca 2004 roku wstrzymano kursowanie planowych pociągów pasażerskich na odcinku z Chybia w kierunku Strumienia i wyłączono z ruchu pasażerskiego m.in. przystanek osobowy Zabłocie Czuchów (rozebrany następnie w roku 2017) i stację Strumień.
Od 1 czerwca 2012 roku obsługę pociągów osobowych na czynnym odcinku linii przejęły od Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych samorządowe Koleje Śląskie.
Od 9 grudnia 2018 (z przerwą od 15 marca do 12 grudnia 2020 roku) na stacji w Strumieniu zatrzymują się w weekendy pociągi osobowe do Wisły i Gliwic.
Od listopada 2019 do grudnia 2020 roku przeprowadzono kompleksową rewitalizację linii na odcinku Bronów - Skoczów. Prócz podniesienia dopuszczalnej prędkości maksymalnej na odcinku Bieniowiec podg (Chybie Mnich) - Skoczów do 110 km/h, natomiast szlaku Bronów podg - Bieniowiec podg do 120 km/h, wybudowano od nowa infrastrukturę obsługi podróżnych (perony o wysokości 0,76 m nad główkę szyny, pochylnie dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, nowe wyposażenie, w tym wiaty peronowe) oraz układy torowe na stacjach Pierściec i Skoczów, a także przystanek osobowy Skoczów Bajerki. Obsługa linii została przeniesiona do lokalnego centrum sterowania na stacji w Skoczowie.
Obecnie linia 157 jest pierwszorzędna, zelektryfikowana, ma przeznaczenie pasażersko-towarowe, a na odcinku Dębina - Skoczów jest linią o znaczeniu państwowym.
Archiwalne Wykazy Ostrzeżeń Stałych dla linii 157
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego
Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego Koleje Śląska Cieszyńskiego