Opis i historia linii 320 (odcinek Bohumín - Ostrava-Svinov)

Budowę pierwszej w Cesarstwie Austriackim kolei parowej - C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (K.u.K. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, KFNB) rozpoczęto w roku 1837. Miała ona połączyć Wiedeń z Bochnią i biec poprzez Brzecław, Przerów, Lipník nad Bečvou, Ostrawę i Bogumin, gdzie miała łączyć się w Chałupkach z kolejami pruskimi. Pociągi przejeżdżały następnie tranzytem przez Prusy i zmierzały przez Jaworzno do Krakowa. Kolej ta pojawiła się na terenie Śląska Cieszyńskiego w roku 1847, kiedy otwarto odcinek Lipnik - Ostrawa - Bogumin. 1 września 1848 uruchomiono odcinek z Bogumina do granicy państwa w Chałupkach, gdzie dalej pociągi tranzytem poruszały się po pruskiej Krakowsko-Górnośląskiej Kolei Żelaznej. Rezygnację z tranzytu umożliwił kolejny fragment linii z Bogumina przez Zebrzydowice, Dziedzice, Oświęcim, Chrzanów i Trzebinię uruchomiony 17 grudnia 1855 roku.

1 stycznia 1906 roku kolej została upaństwowiona, a jej elektryfikacja (prądem stałym 3000 V) następowała etapami: 15 marca 1963 oddano zelektryfikowany odcinek Ostrava-Svinov - Ostrava hlavní nádraží, a 29 kwietnia 1963 roku Ostrava hlavní nádraží - Bohumín. Odcinek z Bogumina do granicy państwa w Chałupkach zelektryfikowano dopiero 23 grudnia 1990 roku.

Do 14 grudnia 2019 roku opisywany odcinek oznakowany był jako fragment linii 270 (Praha -) Česká Třebová - Přerov - Bohumín, zaś po tej dacie jako fragment linii 320 Ostrava - Bohumín - Čadca.

Opisywany odcinek jest elementem II korytarza tranzytowego kolei czeskich. Jest linią dwutorową, w całości zelektryfikowaną.
Copyright © Koleje Śląska Cieszyńskiego 2007-
km

W górę strony